OGC 7

Va ser fabricada el 1890 per LokomotivFabrik Krauss & Cie. A.G. de Munich amb número 2392, és a dir anterior a les del Sant Feliu-Girona per "La Panderola" (així és com es deia popularment al Ferrocarril d'Onda al Graó). Aquestes locomotores van ser rebudes a Girona a finals de gener de 1965. La gran diferència amb les locomotores del S.F.G. és que eren sistema Compound, en el qual els cilindres són asimètrics, el d'alta pressió és més petit i el de baixa pressió més gran. A més d'en el O.G.C. i el S.F.G. aquesta locomotora va estar treballant en el Tramvia del Baix Empordà fins al 1956 en que va tornar a Castelló.

Ample de via 750 mm
Rodatge de la locomotora 0-3-1 T
Diàmetre de les rodes motrius 768 mm.
Diàmetre de les rodes del bisell 520 mm.
Cilindres (Diàmetro x carrera)

297 x 348 mm alta p.
427 x 348 mm baja p.

Timbre de la caldera 10 kg/cm2
Superfície de calefacció

38'84 m2

Superfície del fogar

0'9 m2

Dipòsits d'aigua 2.150 l.
Dipòsit de carbó 1.000 kg.
Poténcia 187 CV / 140 kW
Esforç de tracció 2.500 kg.
Pes de locomotora 18.900 kg.
Llargada 6.770 mm.
Amplada de la caixa 2.200 mm
Altura de la xemeneia 3614 mm

 

La O.G.C. 7 a la línia Onda-Grao de Castellón

Estació d'Onda

Tren de mercaderies en la estació d'Onda. Es trobava fent maniobres en el tram final de la línia.

Foto presa el 23 de setembre de 1961 per Charles F. Firminger.

Estació de Villarreal

A la estació de Villarreal la locomotora núm. 7 entra en la platja de víes fent maniobres.

Foto presa per Charles F. Firminger el 23 de setembre de 1961

Estació de Villarreal

A la estació de Villarreal la locomotora núm. 7 entra en la estació amb un tren de passatgers.

Foto presa per Charles F. Firminger el 23 de setembre de 1961

Estació de Castelló

A la estació de Castelló la locomotora núm. 7 entra en la estació con un tren de passatgers.

Foto presa per Charles F. Firminger el 23 de setembre de 1961

Estació del Grao de Castelló

En la estació del Grao de Castelló la locomotora núm. 7 arriba amb un tren de passatgers al final de la línia.

Foto presa per Charles F. Firminger el 23 de setembre de 1961

Esperant el trasllat

Les locomotores 5 i 7, emmagatzemades juntament al material de l'Estat en un magatzem cobert del ferrocarril Onda-Grao de Castellón.

Foto presa el 2 de setembre de 1967 per Allan M. Barnes, © Bob Vice.


 

La O.G.C. 7 al S.F.G.

Apartades a Girona

Les locomotores 5 i 7, estacionades a l'estació de Girona. Observis el mal estat de la primera locomotora, la n º 7 ex Onda-Graó, que va arribar fins i tot marcada per un accident. Se'ls van canviar els límits i enganxalls i es van arreglar per prestar servei. El personal que treballava al S.F.G. no les tenia en gran estima perquè no les podien conduir fàcilment.

Foto presa el 19 d'abril de 1968 per Charles F. Firminger

Apartada a Girona

La locomotora 7, estacionada a l'estació de Girona. L'autor de la foto, el senyor Jordi Ibañez va comprovar que, encara que les van arreglar per fer servei, aquestes locomotores no van prestar servei regular.

Foto presa el 03 d'abril de 1968 per Jordi Ibañez

Apartada a Girona

La locomotora 7, estacionada a l'estació de Girona. Es pot veure que no han perdut ni plaques ni número de servei de quan circulava pel F.C. Onda-Grao. En la foto podem veure també que no va perdre les bieles com la seva germana per fer el trasllat a Girona.

Foto presa el 03 d'abril de 1968 per Jordi Ibañez

Locomotora núm. 7 O.G.C.

Després de ser reparades de fuites d'aigua i bieles soldades degut al temps d'inactivitat, van estar funcionant escassament 4 mesos. Degut a la seva precària fiabilitat deguda a un estat lamentable i a ser locomotores amb sistema compound, que fins aleshores no s'havia utilitzat en el SFG, es van apartar definitivament a Girona. Des d'allà la n º 5 va tornar a viatjar a Castelló, l'altra es quedaria definitivament a Girona preservada.

Foto presa el 19 d'abril de 1968 per Charles F. Firminger.


 

La O.G.C. 7 en l'actualitat

Trasllat de la S.F.G. 7 des de Girona a Fornells de la Selva

El 19 de novembre de 2006, la locomotora 7 del SFG (ex OGC i Palamós-Girona) va ser traslladada del Centre excursionista de Girona a l'estació-museu de Fornells de la Selva, quedant dipositada en una cantonada del parc que té el circuit de tren de 5 polzades de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de les Comarques de Girona. Allà s'ha mantingut fins a la seva rehabilitació, sent vandalizada mitjançant grafits. Es conserva al costat d'un vagó de l'Olot-Girona (OG-7).

Totes les fotos d'aquest grup ténen Copyright d'ASAFEGI o l'autor de la foto.

Trasllat (II)

Gràcies a la inestimable col laboració dels socis de la ASAFEGI, Carlos Hijazo, Ignasi Griñón, Jesús Guillem, Xavier Sánchez, Juan Fernandez, José Aranda, Quim Macià i Siscu Macià, que van estar per a la recepció de la locomotora a Fornells.
No va causar massa sensació el trasllat per operaris experimentats en grues, però la gent es girava a mirar una locomotora de vapor.
Al cap de poc un grup de desalmados grafiteó la locomotora i el vagó C-10 de l'Olot-Girona, el que va propiciar l'acceleració dels tràmits de restauració-rehabilitació.

Restauració

Restaurada a Lleida per la ARMF el 2007, va tornar al seu lloc de descans a Fornells d'aquesta manera. Els colors pertanyen al ferrocarril Onda-Graó, igual que el filetejat típic d'aquesta companyia. L'únic que es troba a faltar és el número 7 a la xemeneia. La placa del fabricant és una rèplica i se li va pintar el fons devermell per fer-la més vistosa.

A les fotos de detall es poden veure maneta a la cabina i el bielaje complet. De moment la restauració total hauria d'haver canviat el sistema de pressió, caldera i llar,cosa que no s'ha fet per no tenir previst el seu funcionament.

L'autor de les fotografies d'aquest grup és Siscu Macià i és Copyright.


Si teniu informació o fotografies que poden interessar des del punt de vista històric i que podeu deixar-me, si us plau, envieu-me un mail i us contactarè.  Aquesta plana no té cap interès comercial.


 

Català