Cronologia.
|
02-01-1887
|
Memòria realitzada per Joan Casas i Enric Heriz que projecta el ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona.
|
Retrat de Joan Casas i Arxer, propulsor del ferrocarril Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols
Postal antiga del port de Sant Feliu (Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols)
Viatge dels primers anys del tren(Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols, colecció Espunya-Ibañez)
Porta sud de la estació de Sant Feliu de Guíxols cap a 1910 (Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols)
Foto de familia a la estació de Sant Feliu (Foto pertanyent al fons d'Ignasi Griñón)
Foto del tren i la Carretera de Palamós (Postal pertanyent al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols)
Estació de Llagostera durant la nevada de 1962. Foto pertanyent a l'Arxiu municipal de Sant Feliu de Guíxols, autor J. Vall-llosera.
Locomotora númº 4, model A6 al costat del moll de càrrega de carbó (en segón plà la Torre de les Eres). Foto pertanyent a l'Arxiu municipal de Sant Feliu de Guíxols,
|
09-01-1889
|
Finalització del projecte definitiu per en Carles Cardenal, enginyer de MZA.
|
15-04-1889
|
Es constitueix davant Notari la Compañia Anónima del Ferrocarril de San Feliu de Guíxols a Gerona amb un capital social de 1.536.100 pessetes en 15361 accions.
|
1889
|
S'inicia l'explanació en dos trams tenint com a punt central Llagostera.
|
1890
|
S'encarrega el material mòbil
|
01-1891
|
Es comencen a posar els carrils per part de M. Jean Mettewi, que ja va posar els del Tranvía del Baix Empordà tres anys enrere.
|
02-1891
|
Arriben les dues primeres locomotores i posteriorment el material mòbil des d'Alemanya.
|
06-08-1891
|
Es realitza el primer viatge de proves a 30 km/h.
|
01-1892
|
Arriba la resta del material mòbil que s'havia encarregat.
|
24-06-1892
|
Es lliura a Madrid l'autorització per circular a Joan Casas, i per això es va realitzar un tren especial que el va rebre a Girona i el va portar fins a Sant Feliu parant a totes les estacions.
|
29-06-1892
|
Es realitza la benedicció eclesiàstica
|
30-06-1892
|
Primer viatge comercial que comença el servei regular a les 05:01.
|
1895
|
S'inaugura el tren d'Olot que circulava entre Amer i Salt. Es va pensar que la estació fós compartida a Girona.
|
1898
|
Guerra de Cuba. Hi ha recessió que fa decrèixer el rendiment del ferrocarril.
|
1903
|
Nivelació de pérdues i guanys.
|
1904
|
Construcció del port. S'encarrega una locomotora, 2 furgons i 15 vagons. S'edifica el dipòsit de locomotores de Sant Feliu
|
16-11-1908
30-12-1908
|
Grans pluges provoquen desperfectes en tota la línia, especialment en els ponts degut a la crescuda de les rieres i torrents.
|
5/6-11-1912
|
Vaga de treballadors solidària amb la produïda a M.Z.A.
|
19-12-1913
|
Es canvia el pont sobre el Ridaura que va quedar afectat per les pluges de 1908.
|
1914
|
Va haver fortes nevades que van fer decrèixer el trànsit de viatgers. Comença la I Guerra Mundial i es tanquen els mercats extrangers. Es fa un apartador per la farinera de La Creueta.
|
1915
|
Puja el trànsit degut als trasbordament entre el port i la estació de M.Z.A. de Girona.
|
1918
|
S'adquireixen 13 noves plataformes.
|
14-08-1918
|
S'autoritza la branca des de la estació de Sant Feliu de Guíxols al port.
|
1924
|
S'inaugura la branca des de la estació de Sant Feliu de Guíxols al port. S'acava la repressió lingüística per resolució de la Dirección General de obras públicas que comunica no canviar els noms de les estacions, i que no procedeix la seva traducció al castellà, en tant que no es canvïi el nom de les localitats a les que serveix.
|
años 20
|
Es reben dos grans locomotores (11 i 12) i 17 vagons grans.
|
1927
|
Trànsit récord de mercaderies amb 52.114 Tm.
|
años 30
|
comença el declivi del ferrocarril amb la crisis mundial que fa decrèixer el trànsit de mercaderies.
|
18-07-1936
|
Comença la Guerra Civil, es paralitza el servei durant uns dies.
|
23-07-1936
|
Incautació del ferrocarril, passant a dependre del Comité regional de ferrocarrils
|
|
La retirada de les tropes republicanes volen el pont sobre el riu Verneda.
|
1939
|
Amb l'entrada del nou règim es depuren 19 empleats. Acavada la guerra, la línia, dividida en 2 trams reprèn el servei reduït a 1 tren per costat i trasbordament a peu.
|
1940
|
Acabat el nou pont sobre el riu es comença a incrementar le trànsit de passatgers i mercaderies.
|
1942
|
50è aniversari
|
1943
|
Es solucionen els problemes de pagament deguts a causes financeres. Es fa càrrec de la regulartizació un jutjat de La Bisbal.
|
1944
|
Punt de saturació degut a un augment progressiu del trànsit.
|
1946
|
En aquest any es transporta el màxim nombre de passatgers (508.306). S'intenta convertir la línia a via mètrica i fusionar-la amb el tren Olot-Girona. S'incorpora la locomotora núm. 20 provinent del Tramvia del Baix Empordà.
|
1947
|
Es sol·licita una subvenció a l'Estat.
|
21-04-1949
|
L'Estat promulga una llei d'ajut als ferrocarrils de via estreta. Es comença un plan de modernització en la que s'estableix una estació compartida amb el ferrocarril de l'Olot-Girona.
|
1950
|
Decau el trànsit per ferrocarril degut a que el trànsit per carretera no para de pujar. Projecte d'abandó de l'explotació.
|
1951
|
Nova subvenció que cobreix part de les deutes.
|
1953
|
Es lloguen les locomotores 11 i 12 (les més grans) a una fàbrica de Mieres
|
1956
|
Es tanca el ferrocarril Palamós-Girona-Banyoles o Tramvia del Baix Empordà
|
1957
|
Es venen les dues locomotores a la fàbrica de Mieres
|
1959
|
Explotació unificada amb el ferrocarril Olot-Gerona. Hi han 3 consellers de cada companyia i un de l'Estat.
|
15-10-63
|
Explotació de tots els ferrocarrils deficitaris per l'Estat (E.F.E. -posteriorment FEVE)
|
meitjans 60 |
L'estat porta dues locomotores del ferrocarril Onda-el Grao de Castelló (5 i 7) idèntiques a les 1-4 però amb sistema Compound i cotxes de passatgers. Van ser fabricades a les mateixes dates.
|
1966
|
Estudi de viabilitat del tren per part de Sofrerail
|
10-04-69
|
Clausura del ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona.
|
15-07-69
|
Clausura del ferrocarril d'Olot a Girona
|