|
Estació de Llagostera:
La locomotora n º 6 es troba parada a l'estació de Girona carregant aigua per prosseguir camí cap a Girona. Mentre el fogonero comprova el bon engreixat de la distribució i bieles, l'avi somrient posa per la immortalitat. Observeu en aquesta foto l'estat de neteja de la locomotora, que tot i estar al final de la seva vida útil és impressionant.
Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963
|
|
Estació de Girona:
La locomotora n º 6 es troba preparada per ser enganxada en un tren. En aquesta foto es pot apreciar el patiment del bisell posterior amb la locomotora a plena càrrega. Normalment es deixaven les locomotores una bona estona perquè fossin pujant pressió desateses (aquest és el cas). Les locomotores 5 i 6 eren especialment ràpides a l'hora de pujar pressió, i podien ser a pressió de marxa en 2 hores. Eren les més modernes i més fiables del parc.
Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963
|
|
Estació de Santa Cristina:
Mentre el tren remolcat per la número 6 romàn aturat per a la càrrega i descàrrega de planxes en un dels vagons tancats, el fogoner baixa a revisar la distribució i les bieles. Aquesta era una de les tasques més comunes en aquest tren, en gairebé totes, per no dir totes les estacions es baixava el personal de conducció per a comprovar el bon estat de marxa de les locomotores. Això, afegit a un bon estat de manteniment a causa de les constants revisions setmanals han fet que durin fins als nostres dies.
Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963
|
|
Estació de Sant Feliu de Guíxols:
La locomotora 6 realitzant tasques de maniobra per enganxar un nou vagó a la composició. E l trànsit de mercaderies era força rar al final de l'explotació. Així no era estrany veure com en l'època més pròspera del ferrocarril s'acoblen dues locomotores per pujar els pocs desnivells que hi havia a la línia per arrossegar un tren amb uns quants vagons de càrrega. Per aquestes dates es solia afegir un vagó cobert per embalums i transport de petita mercaderia.
Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963
|
|
En línea cap a Sant Feliu:
La locomotora n º 6 sortint de Girona camí de Girona. Portava un parell de vagons de mercaderies coberts després de la locomotora. En aquesta foto es pot veure molt clarament la diferència de gàlib dels cotxes de passatgers respecte a la resta de vagons i locomotores. Al fons un pas a nivell amb la típica casella del guardabarreres, i se suposa que la persona que creua ha de ser l'empleat.
Foto presa per James J. Jarvis el 21 d'octubre de 1963
|
|
Estación de Gerona:
La locomotora nº 6 pasa por delante de una composición de tren "demasiado larga" para ponerse en cabeza. A su lado un coche de Naval venido del Onda-Grao. En caso de tener que engrasar o aceitar se puede hacer con relativa comodidad. La verdad es que viendo que habitualmente los trenes llevaban sólo un coche de pasajeros, ver que llevaba además del antes mencionado un BB de 1ª/2ª clase y otro de 2ª clase, era todo un lujo.
Foto tomada por Allan M. Barnes el 2 de septiembre de 1967
|
|
Estació de Girona:
Una vegada que s'ha posat al capdavant de la composició, ara ja a esperar la sortida del tren. Tothom ja estava pujat en els vagons, així que sembla imminent. Al fons del baix andana empedrat es veu el personal de servei ultimant la conversa per posar en marxa. En aquesta instantània es pot observar com en els darrers temps, les locomotores van tenir un far de camió i pilots a ambdós costats de la caldera connectats a una bateria. A alguna gent no li Guston el canvi de fanals per una cosa tan petit.
Foto presa per Allan M. Barnes el 2 de setembre de 1967
|
|
A Santa Cristina d'Aro:
Arribant a la estació de Santa Cristina d'Aro un tren amb dos cotxes de passatgers. En aquests moments ja es començava a albirar que la Costa Brava seria un reputat lloc d'estiueig, a l'estiu els trens anaven més carregats de viatgers cap a la costa. Començava a fer la competència la carretera, però el tren es defensava bé, només cal mirar la quantitat de gent que l'esperava.
Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967
|
|
A cotxeres:
Posada en funcionament en les cotxeres de Sant Feliu de Guíxols de la locomotora número 6. El servei normal de les locomotores era en períodes de 8 dies, circulant dos dies, descansant dos dies més, circulava dos dies i descansava un, quedant per entrar a l'últim dia a fer una revisió on es realitzava una neteja general de la locomotora (ho més habitual era la neteja de la caldera).
Foto presa per Allan M. Barnes el 3 de setembre de 1967
|
|
A cotxeres:
La locomotora número 6 està sobre el fossar del dipòsit o cotxera. Segurament ho fa en el temps de descans per a la neteja de la caldera. En aquesta última època les locomotores portaven el frontal del xassís pintat de color vermell i els fars petits i elèctrics.
A la foto destaca el bon estat general de la locomotora respecte a l'aspecte de l'edifici.
Foto tomada por Jean Paul Viennois en 1969
|
|
Apropant-se a Girona:
Passant al costat de l'obra d'un edifici de pisos, el tren procedent de Girona s'acosta a l'estació de Girona. Com es pot veure encara la gent parava de treballar per veure el "tren petit" passar. Curiosament se li deia "tren petit" per part de la gent de la costa i "carrilet per la gent de l'interior. Li començava a guanyar terreny a l'automòbil al ferrocarril?. Els utilitaris ja es deixaven veure pels voltants de la via.
Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968
|
|
Rodalies de Girona:
Passant al costat del fotògraf, es poden veure els detalls del furgó i la part posterior de la locomotora. Sobre del límit es va posar posteriorment a la seva arribada una caixa per albergar la roba i els estris personals de maquinista i fogonero. Al fons es pot observar la corba en la qual ha d'inscriure la locomotora per arribar a la darrera recta abans d'arribar a l'estació de Girona.
Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968
|
|
Donant la volta al pont:
Des de l'edifici de baixa velocitat, al corredor que dona al pati de càrrega, l'autor, Jean-Henry Manara pren aquesta foto de la locomotora núm. 6 el plè gir del pont giratori. Aquesta plataforma estava a un nivell més elevat respecte al carrer, és per això que es veuen les baranes rodejant-la protegint l'accés.
Foto i © de Jean-Henri Manara el 1969, últims dies del SFG
|
|
Canvi de sentit a la plataforma:
Desprès d'haver deixat desenganxat el tren a la via d'alta velocitat, la locomotora dona la volta al pont giratori en mode manual. Es pot veure com el fre és una palanca que, donades les reduïdes dimensions de la plataforma, es troba a la part central.
Foto i © de Jean-Henri Manara el 1969, últims dies del SFG
|
|
Conversació:
En el carregador de carbó. els operaris del ferrocarril tènen el temps suficient per "fer petar la xerrada". Al fons es pot veure com Sant Feliu de Guíxols encara estava per urbanitzar al costat de l'estació.
Foto i © de Jean-Henri Manara el 1969, últims dies del SFG
|
Final de la SFG6
|
|
Final de la locomotora:
Preservada als magatzems. Tot el material del Sant Feliu de Guíxols a Gerona es va guardar en els magatzems tancats per evitar el vandalisme dels últims anys, sempre amb la esperança de que tornés a reobrir.
En la foto es veu una de les cuatre locomtores que va arribar al final, la 6, l'estat d'aquesta locomotora era acceptable i bona donat el seu treball extensiu als últims anys del ferrocarril.
Foto pertanyent al fons de l'ASAFEGI
|