Explotació

Ordinàriament el treball al Sant Feliu de Guíxols-Girona començava de bon matí, quan l'empleat del torn de nit encenia les locomotores que farien el torn de treball de l'endemà. Realitzava el manteniment d'aigua i carbó i es preocupava de que la caldera fos agafant pressió. Una feina que durava entre dues i dues hores i mitja. Es feia temps perquè arrivéssin el maquinista i el fogoner que la greixaven, netejaven i la posarien a punt pel seu treball del dia. La resta de personal de la línia arribava poc abans de l'inici del servei ordinari. El primer tren sortia de Sant Feliu a volts de 4 del matí i l'últim arribava a les 11 de la nit. En un principi tot això es realitzava al dipòsit de Sant Feliiu, però més endavant i amb el canvi d'horaris es va adeqüar a l'ús de llavors, canviant el plantejament i deixant una locomotora a Girona per poner expedir un tren a Sant Feliu a primera hora.

La majoria dels trenes eren mixtes, normalment als trens de mercaderies se'ls acoblava un cotxe de passatgers i als trens de passatgers se'ls acoblava un vagó cobert de mercaderies.

Camí de Sant Feliu

Amb l'inestimable ajut de Charles F. Firminger que va fer les fotos de llavors podem fer un viatge fotogràfic entre Girona i Sant Feliu amb el tren de les 12:15 del 20 d'abril de 1968 amb la locomotora núm 6. Intercalades algunes fotografies de llocs intermedis d'interès especial.

Estación de Gerona

Estació de Girona:

En el passeig de l'estació a l'ombra. Donava la sensació al veure les fotos que el tren estigués estacionat al costat de la vorera. Perquè més semblava una vorera que una andana d'estació.
A l'esquerra es pot veure el dipòsit de locomotores, orientat d'extranya forma tancant el pati que quedava entre els molls de càrrega i la estació del carrilet.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Apeadero de Creueta

Baixador de la Creueta:

Vista inversa del tren en el que es pot veure en primer plà els vagons de mercaderies tancats del tipus M en primer lloc i el furgó d'equipatges del tipus F en segon lloc.
El baixador de la Creueta, en estar només a 3 km de la capital, a la meitat de camí, no tenia encreuament de trens, i sí nomes un petit branc per donar servei a una farinera. A l'esquerra es pot veure una rústica masia catalana (Can Maige) dominant l'horitzó.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Puente sobre el rio Onyar

Pont sobre el riu Onyar:

La locomotora nº 5 en capçalera d'un tren pel pont sobre el riu Onyar.
Es pot veure el pont metàl·lic amb els pilars (també metàl·lic) fortement ancorats en cimentació de formigó armat.

Tots els ponts tenien la mateixa forma, amb només una pasarel·la de pas de vianants amb una barana en un dels costats.

Foto presa per Jaume Morell

Estación de Quart

Estació de Quart:

La estació de Quart es troba a uns 6 km. de Girona. Quart d'Onyar és una població dedicada als utensilis de fang, bastant ben apreciats pels lugarenys.
Encara que molt dedicada a la terra, aquesta població va anar diversificant la seva economia amb la instal·lació d'algunes fàbriques. Per això el tren va ser fonamental.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Entre Quart i Llambilles

Entre Quart i Llambillas:

El tren de les 12:15 de Girona a Sant Feliu passa per la zona plana que hi ha a les ribes de l'Onyar. En Quart remunta la rampa més for del traçat (unes 18 milèsimes) i baixa cap a Llambilles. Pel fum que surt per la xemeneia jo diria que la locomotora està en ple esforç de pujada.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Subida hacia Llambilles

Pujada cap a Llambilles:

A mig camí entre Quart i Llambilles hi ha un turó que s'ha de pujar amb una dura rampa de gairebé 19 milésimes.
A la foto es veu la locomotora número 6 pujant cap al veïnat d'Erols. Aquesta era la rampa més forta de la línia, que deixa la vall de l'Onyar per passar a la vall del riu Bugantó.

Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967

Subida a Quart

Pujada cap a Quart:

Des del carrer del Carme de Girona, J. Jarvis va prendre aquesta fotografia del tren que es dirigia cap a Sant Feliu. Les cases que es veuen son les del barri de Montilivi, a uns tres kilòmetres de la Creueta.
En aquest lloc la via feia una corba i just abans d'entrar el tren aluixava la marxa, aprofitant la gent per pujar al tren (en marxa).

Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967

Apeadero de Llambilles

Baixador de Llambilles:

A 8,5 kilòmetres de Girona es trobava el baixador de Llambilles. Un xic allunyat del poble, congregat al voltant de l¡esglèsia de Sant Cristòfol.
El poble, dedicat a les labors del camp va anar minvant la seva població al llarg dels anys, fent que el baixador només s'utilitzés escassament pel trànsit de mercaderies.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Puente sobre el Bugantó

Pont sobre el riu Bugantó:

A 9,9 kilòmetres de Girona es troba el pont sobre el riu Bugantó.
Els ponts de la línia van ser fets amb peces de 10 metres, d'aquesta manera aquest pont de 30 m. sobre el riu Bugantó té tres peces metàl·liques que descansen sobre dos pilars, també metàl·lics.

En aquest cas és la locomtora número 5 la que el travessa amb destinació Girona.

Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967

Puente sobre el Bugantó

Pont sobre el riu Bugantó:

El fotògraf va esperar que passés el tren en sentit contrari pel mateix pont, d'aquesta manera ha pogut comprovar que el mateix tren era traccionat per la locomotora núm. 6 amb destinació Sant Feliu.

A partir d'aquí el tren entra en una trinxera. Al final de la mateixa es trobava el baixador de Llebrers.

Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967

Estación de Cassá de la Selva

Estació de Cassà de la Selva:

A 13,5 kilòmetres de Girona es trobava la estació de Cassà de la Selva. Des de 1650, any en què la peste negra va asolar Catalunya, es va començar a forjar un nou ofici a Cassà, el de taper.
En aquest poble es manufactura tota sèrie d'elaborats del suro, sobre tot els taps, que eren molt apreciats pels viticultors francesos.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Estación de Llagostera

Estació de Llagostera:

A 21 kilometres de Girona es troba l'estació de Llagostera. Llagostera, antuvi protegida pel seu castell, era una cruïlla de camins important entre les comarques interiors i la costa.
A partir d'aquí comença el massís de les Gavarres, lloc poblat per alzines i sureres, que van donar molta vida al petit tren de Sant Feliu per al trasllat de planxes, taps i elaborats del suro.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Estación de Santa Cristina

Estació de Santa Cristina:

A 32 kilometres de Girona es trobava l'estació de Santa Cristina d'Aro. Des de que el tren entra a la Vall d'Aro (nom amb el que es coneix el vall del riu Ridaura), passa pel baixador de la Font Picant (famós per ser un lloc per ésser un lloc d'excursió i per tenir una coneguda font d'aigua termal) i baixa lentament cap a Santa Cristina d'Aro.
A l'entrada de l'estació havia un pas a nivell amb la carretera de Palamós, molt transitada en aquells últims temps degut al turisme.bido al turismo.

Foto presa per James J. Jarvis el 29 d'abril de 1967

Estación de Castell d'Aro

Estació de Castell d'Aro:

A 34 kilómetros de Gerona se encontraba la estación de Castell d'Aro. El castillo de los Benedorminos fue el comienzo de este pueblo en la edad media, que fue creciendo alrededor del mismo..
Castell d'Aro fue siempre un pueblo de tradiciones, por lo que se enorgullece de haber preservado el pesebre viviente más antiguo de Cataluña y un mercado medieval.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Estación de Sant Feliu de Guíxols

Estació de Sant Feliu de Guixols:

A 39 kilòmetres de Girona es trobava l'estació de Sant Feliu de Guixols. El tren entrava per llevant procedent de s'Agaró paral·lel a la línia de la costa. A uns 400 metres abans d'arribar a la estació sortia un branc cap al port de Sant Feliu, la línia girava cap el nord pel marge d'un rierol i pujava un curt trajecte, mitjançant una corba a esquerres travessa la riera i s'endinsa pel nord al centre de Sant Feliu.
En una àmplia esplanada es troben els tallers, molls de càrrega i l'estació, el més pròxim possible al centre històric de Sant Feliu.

Foto presa per Charles F. Firminger el 20 d'abril de 1968

Estación de Sant Feliu

Estació de Sant Feliu de Guíxols:

Tren circulant de nou cap a Girona amb la locomotora número 1 al devant. Es pot comprovar que encara s'utilitzaven els vagons de dos eixos a les composicions de principis dels anys 60.
Fruit d'un petit contratemps que va tenir l'autor de la foto, al que se li va espatllar el cotxe, va haver d'anar a Girona en tren.

Foto presa per John Carter en 1960


Si teniu informació o fotografies que poden interessar des del punt de vista històric i que podeu deixar-me, si us plau, envieu-me un mail i us contactarè. També accepto l'ajut per a la traducció a d'altres idiomes (especialment l'alemany). Aquesta plana no té cap interès comercial.


 

Català