Vagons plataforma del tipus R

La sèrie R estava composada per 4 vagons (R-501 a 504) de dos eixos sense vores. Van ser fabricats a Alemania per M.A.G. en 1891.
Van ser construits amb xassís de ferro, una plataforma de fusta envoltada per un marc de ferro, del qual sortien 4 anelles per cada costat, que servien per lligar amb cordes la mercaderia.
En un dels testers havia un fré de galga, amb contrapés per l'estacionament del vehicle.
Eren utilitzats pel transport de troncs i peces de gran llargària (acoblant dos o més vagons), y pel transport de tot tipus de mercaderies, com suro (en planxa, sac o caixa), gàbies d'aviram (que van produïr més d'una anècdota) i fins i tot, carros i cotxes. Encara qeu només havien 4 exemplars, aquests van realitzar el seu comès entre el port de Sant Feliu cap a Girona fins el tancament de la línia, i van ser desballestats el 1970.

 

Ample de via 750 mm.
Altura dels topalls sobre el carril 640 mm.
Rodatge del vagó 2 ejes
Diàmetre de les rodes 600 mm.
Distància entre eixos 2.000 mm.
Tara 2.000 Kg.
Càrrega màxima 6.000 Kg.
Longitud total entre topalls 4.910 mm.
Longitud del xassís 4.000 mm.
Longitud de la caixa 4.000 mm.
Amplada de la caixa 1.800 mm.
Altura màxima del vagó 750 mm.

Planell del vagó

Fotos de vagons del tipus R

Vagón P-504

Vagó R-504

Vista lateral del vagó del tipus R, pressumtament a Girona al final dels seus dies (es pot veure com al següent vagó li falten fustes de la plataforma).

Como que no tenia testers laterals, se li van posar la numeració als testers dels topalls.

Foto pertanyent al fons de l'ASAFEGI.

Les fotos ténen Copyright i no póden ser utilitzades sense permís de l'autor.


Si teniu informació o fotografies que poden interessar des del punt de vista històric i que podeu deixar-me, si us plau, envieu-me un mail i us contactarè. També accepto l'ajut per a la traducció a d'altres idiomes (especialment l'alemany). Aquesta plana no té cap interès comercial.

 

Català