Cotxes de 2 eixos i segona classe

Els cotxes de segona classe, de la sèrie B 41-50 eren idèntics per la part exterior que els seus germans d'eixos, però a dins estava preparat pel transport de 16 persones en dos bancs de fusta a ambdós costats del passadís central. La safata porta-equipatges era diferent als cotxes de primera, ja qeu va ser fabricada amb lames de fusta. Les finestres de segona classe eren dobles, la primera de vidre, i altre interior a la primera amb persiana (similar a les utilitzades en països tropicals). Ambdúes eres del tipus guillotina i s'amagaven en la part inferior de la carrosseria.

Ample de via 750 mm.
Alçada de topalls sobre el carril 640 mm.
Rodatge del vagó 2 ejes
Diàmetre de les rodes 600 mm.
Distància entre eixos 2.000 mm.
Tara 4.000 Kg.
Longitud total entre topalls 5.800 mm.
Llargària del xassís 4.900 mm.
Llargària de la caixa 3.760 mm.
Amplada de la caixa 1.800 mm.
Altura màxima del cotxe 3.370 mm.

Aquests vehicles van ser els més utilitzats del parc a les primeres èpoques, per aquest motiu se'ls va anar reformant al llarg de la seva vida útil, primer amb planxes de fusta a les carrosseries degut a que no es va poguer trobar a l'època fusta de teka, la substitució del sostre recobert de zinc amb refrescadors per un altre de cobert amb lona o tela asfàltica. També es va instal·lar però només en determinats cotxes el frè de cargol.

Quan es van vendre les locomotores 11 i 12 a l'empres minera d'Astúries, es va transportar juntament amb elles un vagó d'eixos de segona classe pel transport dels treballadors, que degut al mal estat de les vies descarrilava freqüentment, el que va fer que el tornéssin als SFG, arribant a Girona amb alguns desperfectes degut a que pel camí es van perdre peces metàl·liques (¿?).

B-43

Vagó de segona classe amb els vidre abaixats. Es pot observar que en dues finestres estaven pujades les finestres de persiana. Aquest és el B-43, i es pot comprovar que al final de la seva vida útil estava mol ben cuidat.

La foto va ser realitzada a Sant Feliu de Guíxols per Allan Barnes el 3 de setembre de 1967.

 

Dos vagons de segona classe estacionats a la platja de vies del dipòsit de Sant Feliu de Guíxols. El primer és el B-45, que va arribar en bon estat general al final dels cinq dies. Com es pot veure al final a l'altre vagó ja li falta un dels reposa-peus.

La foto va ser realitzada a Sant Feliu de Guíxols per Charles Firminger el 19 d'abril de 1968.

Dos vagons de segona classe estacionats a la platja de vies de Girona, que podrien ésser el B-46 i el B-42. Els vagons de segona classe van ser tots preservats i comprats per diferents titutlars. En aquest cas, el B-42 i el B-46 van ser venuts a la societat el Bissell.

Foto pertanyent al Fos d'ASAFEGI.

B-44

Vagó B-44 de segona classe estacionat al final de l'explotació al costat del moll cobert de Girona. L'estat general d'aquests vagons, encara que estaven apartats del servei era bastant bo. Va ser venut en primer termini a M. Sureda.

Foto realitzada per Jean Henri Manara el 1969.

Vagó B-47 (el del centre) juntament amb dos cotxes de segona classe, estacionats a l'andana coberta de la estació de Llagostera. Podria ésser que aquests tres vagons fossin venuts al sr. Campesol, B-45, B-47 i B-48.

Foto realitzada per Jean Heri Manara el 1969.

Vagó B-50 (el del primer plà) juntament amb altres vagons ja apartats a l'estació de Santa Cristina d'Aro. Podria ser que aquests vagons ja estiguessin fora de servei, ja que han estat fotografiats al mateix lloc per diversos fotògrafs, i deu ser abans de la foto següent degut a que l'estat del vagó era encara acceptable.

Foto realitzada per Jean Paul Viennois el 1969.

B-50

Vagó B-50 (el del primer plà) juntament amb altre cotxe de segona classe (B-44), estacionat en el moll cobert de Girona. Es pot veure la diferència d'estat dels cotxes només pel color de la pintura.

Foto realitzada per Jean Heri Manara el 1969.

B-53

Vagó B-53 (al primer plà) juntament amb els cotxes mencionats en l'apartat anterior. Aquest tenia la particularitat que va ser vagó de primera classe (A-2) reformat els anys 50 a segona classe. Per aquest motiu, i donades les diferents reformes que van tenir, aquest és un dels que es trobava en millor estat durant el tancament.

Foto realitzada per Jean Heri Manara el 1969.

Vagó de segona classe reformat fa poc per la seva exposició en el Tinglado del Port de Sant Feliu de Guíxols. En aquest cas s'estava ultimant la posada en escena de l'espai, que serà el final/principi de la via verda del Carrilet, un centre d'intrerpretació i d'exposició del material restaurat recentment per l'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols.

Es desconeix del número de sèrie d'aquest dos vagons, però es pot veure el diferent estat de conservació dels dos, els més proper ja acabat i el segòn en una fase avançada.

Foto d'Ignasi Griñón.

En miniatura

Com malauradament no hem tingut l'oportunitat de fotografiar l'original, ni tenim fotos dels vagons de segona classe, hem de fotografiar els vagons en miniatura per saber com eren. Sobte de principi que els bancs de seient eren longitudinals i no trasversals, com a la resta de vagons de les sèries de fabricació de l'època per vagons de 750 mm d'ample de via. En les dues fotos de sota podem veure un vagó de segona classe amb la reproducció del seu interior en maqueta miniatura en escala IIG per Ignasi Griñón. També es pot veure que la safata d'equipatges era més espartana que les de primera classe.

Modelo     

Les dues fotos han estat realitzades sobre un model seu per Ignasi Griñón


Si teniu informació o fotografies que poden interessar des del punt de vista històric i que podeu deixar-me, si us plau, envieu-me un mail i us contactarè. Aquesta plana no té cap interès comercial.


 

Català